torsdag 5. januar 2012

Landfalltjern - Tverråsrunden. Kjempeforhold i marka!

Det er rett og slett kanonforhold i Finnemarka nå!

Treningstur 4. Jan 2012.
Det er bare å spenne på seg skiene, smøre med VR45/VR50 og legge i vei.

Turen i går gikk jeg sammen med Bernt-Ole, oppstart ca 20.15, noe sent, men pytt sann. Vi kjørte hardt (jeg synes hvertfall det) fra Landfalltjern til Tverken, snittpuls på 84% hele veien opp, og 22 min med pus og pes. Sporene holdt seg meget gode til et lite stykke etter Tverken, men i det vi tok til venstre i krysset ved Skimten var løypene veldig løse. Skulle nesten tro at det hadde kommet litt for mye snø på en gang, slik at løypemaskinen ikke har fått preppet det hardt nok. Det er jo et luksusproblem i disse dager, med bare is og sørpe nede i byen. Men dette gjorde sitt til at farten rundt Tverråsen gikk betraktelig ned, fikk følelsen av mer fjelltur enn hard trening. Men igjen, det spiller noen ganger liten rolle når forholdene er som i går kveld. Vi slo av lyset på hodelykta ved starten av Tverråsrunden og fikk en kjemperunde i månelys og nydelig stillhet.

Det merkes at langrenn er meget populært blandt oss rundt 40 nå. Det tusset av folk fra Landfalltjern til Tverken i går kveld, og det var folk på vei inn i marka når vi var på vei nedover rett før kl. 22.00. Jeg tipper også at det var 10-15 bilder på Lundeplassen i går kveld kl. 20.00. Noen færre rett før 22.00, men allikevel. Jeg tror ikke det var slik for 3 år siden.

Det ble en kjempe stake-etappe fra Tverken og ned til Landtjern, jeg ble forbikjørt at en annen villmann som staket noe sinnsykt, go glid hadde han også. Jeg hadde ikke sjanse i havet på å holde følge. Når det kommer til raskhet på ski, er det vanlig mange gode der ute.

Neste trening håper jeg også blir på ski, nå ligger forholdene perfekt til rette i Drammensmarka.

Til tross for dårlig fart rundt Tverråsen ble snittfarten målt til 9.9km/t, egentlig veldig fornøyd med det. Nå gjelder det bare å få bedre gli på skia, og prøve å holde så høy fart i over 5 mil!

//Glenn

Kart over turen finnes på linken under:
Endomondo Skiing Workout: was out skiing 14.71 km in 1h:29m:13s using Endomondo.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar