søndag 15. januar 2012

Forsøk på første langtur - Jan 2012

Etter en lang uke med konferanse i Oslo både fredag og lørdag ble det i dag faktisk tid til å å forsøke langtur. Ungene var i Aron, og kona drev med andre ting...

Turen gikk fra toppen av Aron, opp til Tverken, videre rundt deler av Skimtrunden, men ved krysset der du kan velge mellom Storsteinsfjell til høyre og Skimten til venstre, valgt jeg i dag høyre og fikk en kjempetur til Storsteinsfjell. Det er ikke så mange som går i de løypene der, så det ble noen gode km med trikkeskinner! Helt nydelig. (Bilde ser vel sitt, selv om lyset var bedre i virkeligheten).

Etter Storsteinsfjell gikk turen til Skimten, litt omsmøring, videre ned til Tverråsrunden, så til Tverken igjen. Etter andre gang på Tverken, som forresten akkurat hadde stengt.., hadde håpet på en varm solbærtoddy, gikk turen bort til Eikerdelet, en kort pause med litt energi og den siste innspurt på Kamstrupen før toppen av Aron igjen. Totalt målt på GPS (i tlf), ca 26km.

Det er noen ganger rart med oss mannfolk! Vi tåler noen ganger ikke at andre mannfolk går fordi en i skiløypa. Egentlig litt morsomt, for i dag opplevde jeg noe av dette. Ved Eikerdelet kom det 3 stk mannfolk, han ene tok opp løypa mot Tverken (som jeg nettopp kom fra) og de to andre forsatt bortover Kampstrupen. Ingen av dem gikk spesielt fort, typisk turtempo. Jeg var ute for å trene, så for min del var det om å gjøre å gå så raskt og effektivt som mulig. For mange vil det nok oppleves som turtempo, men det for så være :-) Hvertfall tok jeg igjen disse gutta, og jeg seig på en måte fordi dem også. Men det likte han første tydeligvis ikke. Han hang på som en klegg, og ved den bratte bakken i Kamstrupen kom han som ei kule på venstresiden. Jeg måtte bare si "kjørt først du" og borte var han. Ikke noe ploging på denne karen nei. Men igjen, jeg tok fyren igjen over noen sletter som kommer etter denne bakken. Og da var det slutt på turtempo, nå hadde konkurransemaskinen våknet. For før en hver liten nedoverbakke ble det staket som bare det, og ned i hockey der det var mulig. På dette tidspunktet hadde jeg vel gått ca 24km, så for min del var turen litt over, og kroppen litt sliten. Men jeg er ikke noe bedre jeg, og hold da følge til krysset over Aron. Der fikk jeg sagt god tur til andremann, men han foran så jeg aldri noe mer til! God tur!

Smøring i dag:
La 3 lag VR50 hjemme og toppet dette med et lag VR55 i tråkket. Jeg gjorde den tabben og stoppet på Tverken på vei innover i marka og la et lag VR60 i tråkket, følte det var noe bakglatt! Arg! At jeg aldri lærer! Det ga nok litt bedre feste, men samtidig ble det trått, om jeg si det slik. De fleste skjønner kanskje hva jeg mener når du har fått noe litt for myk smøring under skia.
Det endte med at jeg la under et lag VR50 på Skimten, og fikk heldigvis knallski resten av turen!

Vi sees i marka.

Jeg brukte lenger tid enn det endomondo viser, den har en slik autopause funksjon. Pulsklokka sier : 3t og 7min inkl. alle stopp på turen.  Dermed synker nok snittfarta en god del under 10km/t, mer riktig er 8.3km/t. Ikke veldig bra med tanke på at Hauern er 5.feb

Kart over turen under:
Endomondo Skiing Workout: was out skiing 25.95 km in 2h:32m:42s using Endomondo.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar