torsdag 2. februar 2012

Landfalltjern - Tverken - Eikerdelet

Selv med Hauern på søndag prøver jeg å følge vanlig frekvens på treningen, 2-3 ganger i uka. Det gjelder å ikke hvile seg til god form er det noen som sier. Valgte derfor en lett tur i kveld, fra Landfalltjern, opp til Tverken, Eikerdelet og tilbake via Kamtrupløypa. Det er jo en del av Hauern traseen også, og det skader ikke å gå den en gang for mye :-)

I kveld ble det kaldt! Jeg valgt bevisst å ikke ta heisen til toppen av Aron pga. kulda. Tenk om heisen stopper, og der sitter jeg i tynt treningstøy, litt småsvett etter å ha pest en runde i marka. Fikk kjent litt for mye på den følelsen på tirsdag, selv om heisen kjørte som normalt og alt bra. Da var det -8... I kveld målte jeg -13 på Lundeplassen.

Ikke en helt god treningstur i kveld, litt for mett etter pastamiddag, fikk på en måte aldri helt opp puls og fart. Men allikevel en fin tur, tok det som primært teknikk, og ikke så mye kondis og fart. Greit å ha noe å skylde på! Gikk et godt stykke uten staver fra fra Eikerdelet, veldig nyttig. Igjen, merker at jeg trenger å trene mye mer balanse og det å ski bedre på skiene. Litt mye snø i sporet fra Tverken, men det blir sikkert bra til søndagen.

Smøring: Til tross for -13, 2 lag VR40 (oppå alt det andre under skia). Dette ga ikke noe spikerfeste i kveld, selv om alle solemerke skulle tilsi det. Noe bedre feste etter å ha gått en stund. Det blir veldig glatt og hardt i sporet når det er kaldt, skulle gjerne fått noen supertriks på hvorfor jeg bør smøre for spikerfeste under slike forhold.

Nå gjenstår bare Hauern på søndag, temperaturen ser bedre ut... ca -12 ved start, og det er jo levelig.

Det ble en snittfart på 10.4 km/t i kveld, godt fornøyd med farten.

Planlagt smøring for Hauern blir for min del slik:
Feste:
  • Grønn Toko grunnvoks, varmes inn, avkjøles
  • 1 lag vanlig blå Swix, varmen inn, avkjøles ute.
  • 3-4 lag VR40 i pyramide. Jeg blander ikke inn noe grønt eller annet pga. litt dårligere teknikk enn de som virkelig kan dette med fraspark og har et solid perfekt tråkk. Jeg tjener mer på spikerfeste opp fra Kanada enn superglid ned mot Saga.
Glider:
  • Usikker.. Mange snakker om Swix CH4 som er knall hard og beregnet for alt under -10.
  • Vurderer også LF6 som jeg bruke i fjor, hadde jo knallglid på den i -25.
//Glenn



Endomondo Skiing Workout: was out skiing 11.43 km in 1h:06m:02s using Endomondo.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar