søndag 5. februar 2012

Hauern 2012 - ny personlig rekord på 4.08

Dagen i dag har rett og slett vært en strålende dag! Men ny pers på 4.08 var det nesten så jeg tok til tårene i det jeg nærmet med mål og klokka ennå ikke visste 4timer. Men heldigvis klarte jeg å ta meg sammen mot mål, så det ikke ble noe stor dramatikk på Spiralen, det hadde vært veldig pinlig.

I dag virket på en måte alt. Oppladning før turen, skia, feste, stavene.. Jeg stoppet ikke en gang for å smøre om! Det i seg selv er også ny rekord. Jeg har aldri gått 4.5mil på ski uten å smøre skia...

Selv om jeg sa til meg selv (og alle andre) at jeg skulle gå mitt egen tempo opp til krysset ved Nykjua, så er vel ikke det helt sant. Jeg ble rett og slett revet med, synes alt funka veldig greit, og rett og slett ga omtrent det jeg klarte fra start. Det endte jeg med at jeg kom frem til krysset på 55min, noe som er ca 15 min kjappere enn forrige søndag. Forrige gang ble det riktignok to små stopp, men jeg følte meg allikevel mer sliten da, enn i dag.

På vei til Saga følte jeg at det gikk noe tyngre på gjennomkjøringen, helt til jeg kom til nedoverbakkene... Der gikk det fort! Så fort at jeg måtte legge meg imellom to karer som tydeligvis gikk sammen, og det eneste jeg hørt fra de gutta var "fy fa..."! Slike kommentarer er bare helt konge når du virkelig parkerer noen i skisporet. På Saga var det vanlig Findus-saft, som smaker rett og slett "rart". (Jeg må skrive det litt penere det er..), kjørte innpå litt energibar og peste videre.

Energi-gel er noe rå greier. Det gir en helt merkelig effekt på kroppen, og det ganske så med gang! Jeg kjørte innpå en gel før bakkene opp til Lelangen, og det er saker. Den bakken gikk mye lettere i dag enn forrige søndag. Ikke at det ble noen rakettfart altså.

Ny runde med Findus-saft og mat på Eiksetra. Jeg har nå vært ute i litt over 2timer, humøret er rett og slett strålende! Hiver innpå nok en gel før Dritabakkene, og legger i vei. Faktisk blir Tverråsrunden litt tung i dag. Måtte stoppe en gang på runden for å få i litt mer drikke, litt skuffende, med så er det jo bare.

På Tverken gikk vi Enervit energidrikk (samme som i Birken), fytti for en kjempeopptur. Det smaker nesten det samme som Maxim, og det var bare å hive innpå. Nå sto runden bort til Eikerdelet for tur. Den runden ble tung. Skulle nok fått i litt mer næring på Tverken, men nå begynte jeg å ane at dette gikk mot rekord, hadde jo ikke tid til noen lange matpauser akkurat.

Runden rundt Spiralen kommer alltid litt som julekvelden på kjerringa. Du tror at nå er det vel slutt på oppoverbakker, men neida, så kom den siste kneika jeg ikke helt hadde tatt høyde for. Men jammen kom det en kar på opp på sia og rope "Ikke gi deg, nå er det snart mål!!" Og da er det jo bare å gi alt.

I år lå også mål på den øverste parkeringsplassen, de siste meterne med litt oppover gikk lettere i år, nydelig å komme i mål på 4.08!

I år hadde jeg også følelsen av å være mer med i gjengen, om det går ann å si det slik. Jeg holdt følge med andre, gikk fordi noen (stort) og ble selvsagt forbigått av mange!

Konklusjon, helt helt topp dag, jeg kommer tilbake i 2013!

Endomondo viser litt feil på tiden, den stopper klokka når det ikke er noen bevegelse. Ei heller stemmer GPS tracking helt 100% pga. at den ikke helt klarer å måle når løypa går opp og ned.

Endomondo Skiing Workout: was out skiing 43.22 km in 4h:02m:50s using Endomondo.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar