søndag 12. februar 2012

Treningstur på Blefjell i strålende sol

Vi tilbrakte helgen på Blefjell, lørdag var det familietur fra campingen til Strutåsen, søndag akkurat samme runden bare i treningstempo. Det gikk ca 2 timer kjappere å gå turen som trening, enn som tur!

Søndager på campingen er forbehold "ikke-langrenn" for ungene, og selv med alle mulige fristelser om hva som kunne kjøpes på Solobua var de ikke til å rikke fra campingplassen. Avtalen var egentlig at jeg skulle pese en tur alene, men i så fint vær hadde jeg mest lyst til at også ungene skulle oppleve hvor fint det er på Solobua i strålende sol. Det er på slike dager det er deilig å ta en ekstra pause, nyte varm solbærtoddy og kjenne sola varme. Men slik ble det altså ikke. Dermed ble det halvhardt fra start, litt større fart mot Solobua, men der ble det en pust i bakken og solbærtoddy! Egentlig var det litt tungt å gå denne søndagen... Det er mulig å skylde på høyden over havet, men den blir tynn i ca 700 meters høyde. Jeg har større tro på en saftig biff fra lørdagskvelden, noen glass rødvinn og mye frisk luft fra i går.

Moro å gå på Blefjell igjen. Jeg husker jo all pesingen fra i fjor, Birken som surrer langt i det fjerne og at snittfarten bør ligge over 10km/t på alle turer. Det er noe eget med å gå på fjellet, selv om jeg ikke rekker å få med alle inntrykkene. Det er også moro å se på alle folka som vandrer ute på ski en slik søndag. Det er ikke veldig mange treningsidioter i 40års krisa som meg på en slik dag. Det er mer nikkers, gamle ski fra 80-tallet (lurer på hvor det spennet har blitt av..), stålstaver som er oransje øverst og blanke nederst. Og sikkert like mange lag blå-ekstra under. Føler med nesten litt brydd når stavene mine til sammen veier like mye som trinsene på de nevnte stålstavene fra 80-tallet. Men jeg tror skigleden er like stor, samme hvor fort det går.

Men heldigvis for meg finnes det noen andre der ute, med Swix Triac 1.0 staver og et vilt blikk om å jage snittfart. Jeg ble regelrett parkert på vei hjem fra Strutåsen, den karen hadde fraspark jeg bare kan drømme om :-)

Noen tørre fakta:
Med -2 grader i skyggen på campingplassen lag jeg 2 lag VR45, helt topp. Mer eller mindre spikerfeste hele veien.
Glider - jeg har ikke gjort noe siden Hauern, men merker at det er nok på tide.

Endte opp med snittfart på 10.6km/t i flg klokka. 11.7km/t fra Endomondo blir litt feil i og med at den ikke tar med pausene...

Vi sees i marka.

Endomondo Skiing Workout: was out skiing 15.71 km in 1h:20m:32s using Endomondo.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar