mandag 27. februar 2012

Landfalltjern - Storsteinsfjell på en mandag

Det er ca 3 grader i Drammen sentrum, og det er tykk tåke på Lundeplassen. Hvem skulle vel tro at litt innenfor Tverken ligger det km på km med trikkeskinner i flott terreng! Slik er det faktisk i Drammensmarka nå. Ikke la dere lure av bare veier i byen, innenfor Tverken er det helt supert.

Det ble en litt lenger tur enn planlagt i kveld, men det er helt greit. Bernt-Ole og jeg fikk litt ekstra tid før vi kom i gang, og dermed ble det duket for en litt lenger runde enn den vanlige Skimtrunden eller Tverråsrunden. Det ble rett og slett rundt Storsteinsfjell på en mandag! Dette er noe jeg vanligvis gjør på søndager (går rundt Storsteinsfjell altså), men pytt pytt.

Vi møtte opp med ski uten smøring på Landfalltjern, Bernt-Ole la rødt KR70 klister under skia og gikk noen korte tak. "Dette tror jeg fungerer bra, kjør på!". Men jeg er nok av den litt mer forsiktige typen, og la Swix VM klister under skia. Den skal jo takle litt kulde også. Det kom også noen andre ned fra Tverken i det vi skulle starte, og de hadde kun hatt VR65 under skia, og meldte om tørr snø bare litt oppi bakken.. Aj, aj, hva i all verden gjør vi da med klister under skia? Det ble bare å prøve, og jeg tror jammen vi gjorde rett valg. For løypene opp mot Tverken var stein hardt og helt blankpolerte! Innenfor Tverken var snøen riktignok mye tørrere, men det satt som ei kule med klister allikevel. Bernt-Ole hadde spikerfeste hele turen så lenge han holdt seg i sporet, jeg ble litt bakglatt i typiske kuldegroper og i områder med mer nysnø enn blandet fra tråkkemaskinen. Men alt-i-alt, veldig bra med klister i kveld. Mulig vi kunne ha forsøkt å legge litt voks oppå mitt VM klister, men den sjansen tok vi ikke.

Det ble en knall runde med mye høy puls for min del, jeg hadde nok spist litt for lite middag og kjente at jeg burde kjørt innpå noe mer energi enn vann ved utsikten på Storsteinsfjell. Men slik er det noen ganger, og da blir det bare å roe det litt ned mot slutten. Fikk litt anelse til krampe i høyre bein ned fra Tverken, men det gikk over... (Puh).

Snittfart på 10.6km/t, veldig fornøyd.

Smøring : Swix grunnklisterspray og Swix VM universal (tynt lag)
Glider : LF8

Bernt-Ole hadde Swix KR70 for finkornet (nysnø), satt veldig bra det også.

Neste tur blir nok på Blefjell.

Endomondo Skiing Workout: was out skiing 17.17 km in 1h:31m:04s using Endomondo.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar