lørdag 25. februar 2012

Supertur på Blefjell - 3mil i go-vær

Ny dag, nye muligheter. Selv om det ble litt nedtur på torsdag med klister, kladder og regn, kan jeg ikke gi opp, Birken kommer 17. mars, og jeg er fortsatt påmeldt. Med dette surrende er det bare å holde trøkket opp og komme seg ut på ski.

Ola ville leke med Hermann, bygge rails (med skruer, drill og egne planker) og deretter prøve det store byggverket. Vera hadde havnet i skikkelig feriemodus og hadde ikke noe hast med noe. Dermed ble vi enig om at de koser seg på plassen i dag, men jeg prøver å få ut litt rastløshet med en skitur. Det ligger også bittelitt at jeg blir prøvekanin for hvor god opplevelse det blir med alle på tur.

I dag fikk skia mine samme behandling som Vera sine fikk torsdag kveld. Glider ble riktignok lagt på torsdag sammen med skia til Vera, men feste ble lagt her oppe på Storli. Det ble grunnklister i bunn, og et tynt lag Swix VM universal på toppen. Strøket ut eller alle kunstens regler, dvs. med tommelen :-) (Jeg må ofte hjelpe til med den skrapa som følger med, med tøft å si at "klister, nei det er ikke noe problem, jeg bare bruker tommelen!)

I dag kom motivasjonen virkelig tilbake! VM Universal visste seg fungere meget bra, selv om snøen til tider var svært så tørr! 

Jeg vet ikke om det ble ny rekord, men jeg klokket inn på Solobua etter 33 min fra Storli. Litt av skylden for det kan jeg vel takke han som lå bak meg som en klegg litt etter den siste kneika mot Solobua. Kunne liksom ikke bli forbigått etter bare noen få km. 

Det gikk litt saktere mot Strutåsen, men der ble jeg møtt med faste flott trikkeskinner som bare skrek etter flere km. Og valget var ikke vanskelig når både ski og føre var helt supert. Det var bare å lange innover mot Krøkla. Jeg sa det vel på bloggen i fjor også, og jeg må si det i år også, det er først innenfor Strutåsen at Blefjell virkelig er flott. 

Trikkeskinner innenfor Krøkla. 
Jeg gikk litt fordi Krøkla i dag, målet ble brått å få prøvd 3 mil i konkurransetempo. Jeg må nok si at tempo sank litt etter Krøkla, jeg hadde med altfor lite mat, hadde kun fått i meg vann og et glass solbærtoddy siden Solobua. Merket at kroppen ble treg og lite lysten til å fortsette. Det endte med en kort matstopp, 2 striper kvikklunsj og videre mot toppen. Men hvilken topp vet jeg ikke. Bare at den toppen ga et helt magisk flott utsyn mot Storeble! Det fjellmassivet ble enda mer imponerende og flott når jeg kom så nærme som i dag. Jeg snudde på den toppen, jeg hadde da gått 2 timer fra Storli, og Vasshølet ble rett og slett for langt.

Storeble rett over skituppen.
Turen hjem gikk dobbelt så fort som turen opp, selv med en kort stopp på Stutåsen for å få litt ekstra næring (Cola og sjokolade). Jeg klokket inn akkurat 3 timer når jeg stoppet på parkeringen ved Storli. Rett og slett en supertur. Løypene holdt, ikke hardt, tørr og fin snø fra litt etter krysset ved Rendlidammen. Det å få seg en slik go' tur her opp ble en kjempeboost. Jeg har lyst til å gå Birken igjen, håper på like fint vær, og klister er ikke en hindring.

Snittfart på ca 10km/t. GPS'en viser 28.88 km, men jeg runder det opp til 30km :-)

I morgen blir det rolig tur med familien.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar