onsdag 12. januar 2011

Nye ski er vanskelig!

I og med at det ble kjørt nye spor i Drammensmarka i dag, måtte jeg bare ut en tur i kveld også. Følte meg litt sliten etter i går kveld, men siden det er spådd snøvær i morgen kveld, tenkte jeg at dette går nok bra. Og en gylden anledning til å teste de nye skia nok en gang.

Men nye ski er vanskelig. Og det er skismøring også! Jeg la på 3 lag VR45 hjemme, og tenkte at ettersom det virket særdeles godt med rødt med litt sølv i går kveld (smøringen da -1 til +1 og det var -3) tenkte jeg at VR45 må være bra. Kom på Landfalltjern... -7 grader. Snakket med en annen som kom ned, han skrøt veldig av løypene og hadde hatt knallski. Hadde smurt med Rode Multigrade. OK, tenkte jeg, den skal jo være ganske lik VR45, så jeg pakket sammen og håpet på det beste.

De første meterne virket alt veldig lovende.. Yes, endelig funker ski og smøring... Vel, den moro'a varte vel noen få hundre meter. Jeg stoppet for å prøve Rode Multigrade jeg også, og la på et lag på toppen av VR45. Tja, jo, kanskje noe bedre feste, men det lugget for hvert andre stavtak.

På Tverken tok jeg kort prosess, skrapte av alt og la på et lag Blå Extra. Og det funket hvertfall sånn delvis. Borte var luggingen, men ikke så bra feste at jeg fikk den gode skifølelsen jeg hadde i går kveld. Mulig flere lag Blå Extra ville blitt bedre, eller bare Rode Mulitigrade...

Etter tredje tur med dårlig feste på nye ski må det være noe galt med teknikken. Greit nok å bomme totalt på smøring, men det har jeg jo fikset før. Jeg klarer på en måte ikke å få skikkelig fraspark på de nye skia. Jeg synes jeg peser mer enn normalt. Skia glir jo bra, for all del.. Men.. Tja.

Turen gikk videre til Skimten, Skimtrunden, ned til Tverken og til slutt Landfalltjern igjen.

Med nye ski som har kanongli satt jeg ny rekord fra Tverken og ned til Landfalltjern, 8:33, nesten 2 min kjappere enn i går. Og det kommer bare ann på gli. Jeg merket i kveld at jeg glei mye lenger, og mye kjappere enn i går, staket mindre gjorde jeg også. Men jeg skal bortover også... Og ikke minst oppover, og oppover i litt slake bakker, der man ikke går fiskebein.

Mye sone 4 på pulsklokka i kveld. Gjennomsnittsfart på 8.7km/t, også det noe kjappere enn i går, men i kveld var det jo trikkskinner overalt i marka.

Vi sees i marka folkens. Men neste tur tror jeg nesten det blir Fisher og ikke Madshus..

//Glenn

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar