mandag 10. januar 2011

Første litt lengre tur

Første litt lengre tur ble gjennomført på søndag. Og lange turer trenger man! Det er stor forskjell på å gå 2 runder i 800m, kontra 2.5mil i mer kupert terreng i marka.

Turen på søndag gikk fra toppen av Aron (Drammen Skisenter), bort til Tverkenveien, opp til Tverken. Etter en kort smørestopp på Tverken gikk ferden videre til Tverråsrunden, ned til Solvang. Jeg tok en matpause på Solvang denne gangen, dette skal jo være litt kos også..... (eller?).
Opp igjen fra Solveig, direkte til Tverken, så mot Goliaten og Marivann. Jeg tok ned til 800m i krysset i Kampstrupløypa like før Marivann. 800m hjem til Åsssiden. I 800m hadde jeg null feste, temperaturen hadde jo steget med over 6 grader fra jeg begynte til jeg sluttet. VR45 duger ikke på kram snø og flere plussgrader.

Denne turen ble også ilddåpen for nye ski. Og disse skia er vanskelig å gå på. Veldig mye bakglatt, selv med ca 6 lag smøring under. Opp fra Solvang var det helt pyton... Jeg mangler nok god nok teknikk for nyttiggjøre så gode ski.
Men på en annen side skal jeg ikke klage på gli'a med disse skia. For så god gli har jeg aldri hatt før. Jeg glir omtrent fra alle.. Og det er også lettere å stake. Men siden jeg vet det blir mest diagonalgang må nok teknikken er forbedres kraftig.

Totalt ble turen 24.3km målt på GPS, effektiv tid på klokka ble 2t og 58min. Snittfart på 8.2km/t.
Teoretisk blir det ca 6.5timer på Birken... Men jeg får jo bare håpe at teknikken kommer, og at feste blir bedre innen 19.mars.

Smøring i går : 3 lagt VR30 påført hjemme. 2 kortere lag VR45 på toppen av Aron. Jeg fikk låne litt Rode smøring av en kar på Tverken, men jeg husker ikke hva slags type. Denne ga bedre feste og holdt greit rundt hele Tverråsrunden og ned til Solvang. Men den fungerte ikke veldig bra opp fra Solvang, enda det lå godt med smøring under skia.
Jeg prøvde å legge på et lite lag Rode Multrigrade på vei mot Goliaten, men det gjorde egentlig bare vondt verre, minimalt med feste fra Tverken og hjem.

Vi sees i marka (eller i 800m).

Glenn

Posted by Picasa

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar