onsdag 26. februar 2014

3 x Solobua

Trening på ski, 26. feb 2014

Ny tur på ski. Det hadde kommet ca 10 cm vår nynsø over natten, og dermed endte jeg ut i smøreh... Jeg startet med å ta av all klister (men var det så lurt). Men med blanke ski lå hvertall alle muligheter åpne. Jeg sjekket temperaturen og diverse apper, og endte opp med tørrvoks. La under det vanlige og la VR55N på toppen.

Hadde vel på følelsen at dette kom til å bli glatt, og jeg hadde jo rett. Skia gikk begge veier, like fort fremover som bakover. Kanskje ørlite feste utenfor løypa, og med det frisk i sinnet gikk jeg videre opp mot Solobua. Det ble mye staking for å si det sånn, vurdere stadig å legge under enda mykere, men lot det være. Kom til Solobua etter 40 min, ikke akkurat en super tid.

Jeg hadde blitt enig med Vera at jeg skulle holde meg rundt Solobua. Og da blir langt flere runder. Med kjempeglid og litt regn på vei mot Blestølen vurderte jeg det slik at mykere smøring måtte til. Stoppet raskt i krysset ved Rendledammen, la under litt VR55 og et tynt lag VR62. Hm, spikerfeste på vei oppover mot Rendledammen, endelig. Men Adam var ikke lenge i paradis.

Jeg kom ikke lenger enn litt etter krysset opp til kapellet, det startet å snø, tett snø. Og VR62 i snøvær...ikke god kombinasjon. Det endte med både is og kladder under skia. Kom meg til Solobua for andre gang, full stopp igjen. Skrape av all smøring, korke, og legg på nytt lag VR55N igjen. Med håp om mindre kladder og ising la jeg i vei mot Blestølen igjen.

Stoppet raskt i kysset ved Rendledammen igjen, og vurderte en siste runde. Dette måtte jo bli en rundt til. Siste runden ble bakglatt i sporet og feste i nysøen utenfor. Fortsatt kjempeglid, dagens magre trøst.

Endte opp med snittfart på 9km/t, kanskje greit nok med tanke på føre og alle utfordringer med å smøre riktig på 0 føre og delvis snø/regn. Jeg håper på mer stabile forhold mellom Rene og Lillehammer i mars.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar