søndag 27. januar 2013

Langtur i Drammensmarka

Trening på ski 27.Jan 2013
Planen i dag var gjennomkjøring av Hauern, ta bussen til Kanada i Lier, og gå løypa på samme måte som i fjor. Men som flere sikkert finn med seg, så snødde det ganske så mye i går kveld, og etter en telefon til Tore ble vi enig om å droppe bussen og gå vår egen tur. Trodde ikke at løypene ville vær preppet så bra pga. all snøen, men det var de altså.

Men Tore meldte om kink i nakken kl 09.00 i dag, så da ble det en tur alene.

Stort sett veldig bra løyper, noe underkjølt regn ved Landfalltjern, hadde jeg smurt riktig? Med VR45 i tråkket hadde jeg nesten ikke feste fra Landfalltjern. La allikevel ikke mer smøring under skia på vei mot Tverken. Innenfor Tverken ble det bedre, droppet å gjøre noe mer med ski og smøring. Skimtrunden veldig fin som vanlig, tydelig hadde Drammen Kommune vært tidlig ute med tråkkemaskinen i dag.

Det å prøve å lage langtur i marka synes jeg ikke er så veldig lett, mange er sikkert ikke enig, og jeg synes også selv at jeg burde prøve å gå andre løyper enn de vanlige.. Turen i dag gikk i veldig kjent terreng:
Landfalltjern-Skimtrunden-Solvang-Svarthavna-over Vragen til Løken-Eiksetra (kort matpause)-opp Dritarbakkene-Tverråsrunden-Skimtrunden-Tverken-Eikerdelet-Kamstrupen til Landfalltjern. Nesten 3.7mil :-)

Skimtrunden på andre runde bar preg av at det hadde kommet en del snø, og gikk nok ikke så fort... Men jeg fikk virkelig testet gliden på skia på flata mot Eikerdelet, der kunne jeg stå i hockey og rett og slett bare seile fordi ei dame som gikk langt utpå flata. Moro.

Jeg la litt vekt på smøring og gliding før turen i dag, planen var jo å gå med Tore, og da må gliden stemme.

Glider:
1 lag LF 7 varmet inn 3 ganger. Avkjølt. Så ny runde varmet inn 2 ganger. Avkjølt. Så siklet av skarp sikle. Så 20 tak m universal stål børste. Så polering m nylonsbørste. Så ekstra glatting m fiberlene.

Feste:
1 lag VG30 grunnvoks. Varmet inn. Avkjølt ute. 3 lag vr40, 2 lag blå extra. Alt i pyramide. 1 lag vr45 i tråkket i dag tidlig.
La et lag vr45 før dritabakkene på vei oppover, men det kunne jeg kanskje droppet. Ja, det var alt.

Så dersom noen synes at smøringen ikke var enkelt akkurat i dag skal jeg være helt enig det. Men jeg hadde stort sett kjempeski hele veien, mulig litt bakglatt opp fra Landfalltjern, men det er det hele :-) Moro å bare suse bortover løypene i et ellers litt trått føre.


Endomondo Skiing Workout: was out skiing 36.83 km in 3h:52m:59s using Endomondo.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar