søndag 13. januar 2013

Landfalltjern-Eikerdelet-Skimtrunden-Tverråsrunden-Landfalltjern

Trening på ski, 13. Jan 2013
Rett og slett veldig kaldt i dag. Tempen viste -18 i dag tidlig (ca 10.00), og det ble ikke mildere innen jeg kom meg ut heller. Heldvis er det mildere i høyden, ikke akkurat plussgrader, men ca -10.

Før turen i dag har det blitt en prøvelse i smøring. Jeg må bare innrømme at jeg mister litt motivasjonen når jeg må preppe skia nesten i like lang tid som før Birken for en tur i marka på et par-tre timer. Detaljer om dette på slutten av dagens post.

Jeg startet fra Landfalltjern, godt feste opp de første bakkene, ble forbigått av ei sprek dame allerede på toppen av den siste bakken, prøve å holde følge, men det gikk rett og slett for fort. Grei fart til Eikerdelet, vurderte å gå mot Urdevann, men fikk hint om streng kulde (-22) den veien, så jeg droppet det.  Fortsatte mot Tverken, greit feste, men ikke helt topp. Men løypene er jo mer eller mindre som is, spesielt i nedoverbakkene. Og med hjerte i halsen i en slak utforkjøring som ender i en brå sving mistet jeg litt av gløden for dagens økt. Utforbakkene er jo som is! Det gikk jo bra, men må jeg bare innrømme at ødela gleden med ski for meg i dag.

Stoppet kort på Tverken og tok en vaffel. Noen kanontid på en dag som denne ville det ikke bli unansett. La på et nytt lag VR45 og fortsatte mot Skimtrunden. Folk kom i mer eller mindre vill fart i bakken ned mot Tverken, og jeg kjente allerede der at jeg ikke skulle ha solgt fjellskia med stålkanter. De hadde vært helt kanon på dette føre.

Skimtrunden har ingen store utforkjøringer så den gikk veldig greit. Flotte spor, sånn passe fart. Spiste to brødskiver på Skimten, fikk konstatert -8 grader, helt nydelig vær. Så var det bakkene ned mot Tverråsrunden. Fytti rakkern! Normalt er det bare moro, det er bare å stake i vei, sette seg ned og suse i vei. Men ikke i dag, bakkene er omtrent bare is, og null kontroll når jeg prøver å ploge. Men jeg er blitt ei pingle, ble fordikjørt av ei dame på vei nedover.

Starter på Tverråsrunden starter dritklaldt i gropa etter du kommer ned fra Skimten. Mye bedre temp på selve runden. Dårligere feste nå, men stopper ikke for å smøre om. Treffer en pratsom markatraver som gjerne tar et bilde av meg. -10 på Tverråsen og helt nydelig vær, men all snø og løyper er hardt som betong.


Bakkene ned mot Tverken foregår med hjerte i halsen og omtrent null kontroll. Planen var retur via Eikerdelet, men ser på klokka at jeg har brukt mye lenger tid enn planlangt, og kjører mot Landfalltjern. Blir passert av bekjent Arne Lie i en vill fart mot Landfalltjern. Ikke skjønner jeg hvordan de gutta klarte å stoppe. Jeg tar av meg skia i de bratteste kneikene mot Landfalltjern... Aldri skjedd før!! Jeg har blitt ei pingle, ingen tvil om det. Håper på mer snø.

Dagens smøring:
1 lag KB20 grunnklister, lagt på i går kveld, varmet inn med smørejern og satt ut til herding i natt.
1 lag KR20 isklister. Varmet inn med smørejern, skia satt ut ca 20 min for herding.
2 tynne lag V40 blå-extra.

Alt dette styret med å varme inn klister tar tid... Og her kommer nok litt av at dagens økt ikke ble den helt store, det blir for mye styr å holde på med skia i nesten like lang tid som selve turen i marka..

Glider:
1 lag LF6. Denne hadde jeg lagt på uansett, skia trengte nytt lag med glider.

Så alle turer er ikke go'turer. I dag var en slik tur. Jeg håper på mer SNØ!

PS: En oppdatering rundt bildene, de er tatt med skikkelig kamera, som fikk plass i sekken...

Endomondo Skiing Workout: was out skiing 23.97 km in 2h:44m:32s using Endomondo

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar