tirsdag 18. desember 2012

Landfalltjern-Tverråsrunden

Trening på ski, 18. des. 2012.
Nå er det ingen grunn til å bli sittende i sofaen hjemme. Ikke la deg lure av plussgrader og slaps i byen. Innenfor Tverken og på Tverråsen var det i går kveld -4 og silkeføre.

Egentlig var jeg både trøtt og daff i går ettermiddag. Og motivasjonen er noe laber om dagen. Jeg vet ikke hva det skyldes, legger litt skylda på været nede i Drammen. Plussgrader og regn... Men jeg tok meg sammen, skiftet, smurte skia og kom meg ut. Og for en tur!!! :-) Angrer ikke et sekund nå! Det kan varmt anbefales.

Fikk anbefaling fra Bernt-Ole om VR45 (hadde vært ute før på dagen), og det stemte helt perfekt. Det var rett og slett brillefint innenfor Tverken i går. Og med spikerfeste la jeg i vet på sesongens første tur rundt Tverråsen. Utrolig bra. Jeg kunne fint hatt go' skia i kveld. Det er kun få steder i marka der man må passe litt ekstra på.

Endte opp med snittfart på ca 10km/t, og det på de gamle skia. God fornøyd. Vurderte å svippe oppom Skimten etter Tverråsrunden, men droppet det. Klokka var vel ca 20.50 ved krysset der jeg kunne valgt Skimten, og tenkte at nå er jeg vel ganske alene her ute, dumt å strekke strikken for langt. Men der tok jeg helt feil, for på Tverken stor det en god gjeng med mannfolk, og jammen møtte jeg to stk som skulle ut ca 21.00 fra Landfalltjern.

Jeg har fått noen kommentarer på "hvorfor jeg skal gjøre alt så vanskelig med smøring"...Hm, det har jeg måtte tygge litt på. Jeg synes ikke akkurat at jeg gjør det så veldig vanskelig? Kommentar?
Jeg legger stort sett 2-3 tynne lag med dagsaktuell smøring, enklere kan det nesten ikke bli? Jeg bruker mer tid med å preppe skia foran Hauern og Birken, men det er to ganger i året. Jeg har stort sett et lag FL7 glider som jeg går på helt til skia er tørre, da legger jeg et nytt lag glider.

Dersom du har gått på ski en stund synes jeg kanskje ikke opplegget er så veldig vanskelig? Jeg strekker meg til å legge et kortere lag med mildere smøring dersom det er litt bakglatt, men stort sett ikke.

Smøring på turen (etter å ha rensa skia med all SkiGo dritten)
2 lag VR45
2 kortere lag VR45 i tråkket.

That's it. Hadde som sagt spikerfeste etter Tverken.
Det ble rett og slett en diger opptur å være ut i går :-)


Landfalltjern-Tverråsrunden 18.12.2012 7:34 PM

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar