søndag 13. februar 2011

Hauern over på 4.37 - ikke akkurat bestetid, men ny personlig snittrekord på langtur

Det ble en kald dag, med -23.8 på gradestokken hjemme ved 07.30. Det ble jo varmere utover dagen, men ikke akkurat påsketemperatur.

Ved start ca 10.30 snakket folk om ca -21 i Kanada utenfor Lier.

Igjen klarte jeg delvis å smøre meg bort. Man skulle jo ikke akkurat tro at det var et vanskelig føre å smøre på... men det var det hvertfall fort meg. Bakkene opp fra Kanada var mer eller mindre bakglatt. Men det kan være at blanding VR30 og VR40 i annenhvert lag ikke var så god... Men andre som har prøvd samme kombinasjon, snakker om spikerfeste, så da er det vel han oppå skia som teller mest da kanskje. Skulle vel nesten tro det.

Jeg la et ekstra lag med VR40 noen få bakker etter start, men hadde på lagt nær det feste jeg hadde på tirsdagen. Stoppet igjen og la et tynt lag VR45 rett uten tåballen og litt fremover, dette holdt helt til Eiksetra. La et nytt tynt lag VR45 på Eiksetra, men det skulle jeg aldri gjort. Skia ble jo helt håpløse på toppen av Dritarbakkene. Igjen av med sekken, prøvde å skrape av, det nyttet ikke. La så et tynt lag VR40, og fikk nesten go' skia tilbake. Det var kanskje det jeg skulle gjort fra starten av? Bare brukt VR40, eller kanskje noe så enkelt som blå ekstra? Denne smurningen holdt helt til mål.

Runden rundt Tverråsen gikk bedre enn før Eiksetra, men det er kanskje ikke så rart, her har jeg jo godt før.

Jeg hadde bedre glid enn alle rundt meg i løypa, dem var det ikke så mange av, men jeg gled hvertfall fra dem som var der. Men uten spikerfeste blir det ikke noe fart i meg for å si det sånn. Og noe skikkelig spikerfeste hadde ikke jeg dag.

Den beste delen av turen for min del var nok fra begynnelsen av Tverråsrunden og ned til Spiralen. Selv om den siste bakken ved pumpestasjonen ved Spiralen er lang og bratt, så glapp ikke skia der.

Men dere kan tro jeg ble noe lang i maska når de hadde flytta målområde fra i fjor.  Målområde og teltet og alt det styret var jo oppe på den øverste parkeringsplassen.

Jeg hadde håpet å komme i mål på 4.20, det hadde vært 1 mil i timen, noe som hadde gitt meg en god pekepinn mot ca 5.40 i Birken. Nå er jeg nok på noe over 6 timer.

Men det ble ny snittrekord i følge klokka, akkurat 9km/t i snitt, og det er jeg veldig fornøyd med.
GPS'en målte løypa til 41.57km, noe som tilsier at alle distanser fra i vinter er noe lengre enn det jeg har gått, men samtidig at den faktisk er ganske så nøyaktig på litt lengre distanser.

Neste stor utfordring er Rena-Lillehammer 19.mars, men det skal bli noen treningsturer før den tid...

PS: Jeg legger ut google-maps info om turen så fort jeg orker...

Glenn

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar