lørdag 23. januar 2016

Toppen av Aron - Skimtrunden - høypuls

Trening på ski, 22. Jan 2016

Etter en god pause fra bloggen gjør jeg nytt forsøk på å skrive litt om treningsturene på ski sesongen 2015/2016.

Vinteren 2016 ser lysere ut med tanke på snø og kulde, men jeg drar med meg en skade i albuen fra en tur på terrengsykkelen høsten 2015. Jeg har tydeligvis dratt på meg en skikkelig senebetennelse, går til behandling hos fysioterapeut. Det hjelper, ingen tvil om det, tar bare litt for lang tid. Jeg spurt om langrenn er greit, og fått bekreftet det OK. Pga. av dette har jeg ikke hatt fokus på rulleski i løpet av høsten, men syklet så mye som mulig. Kanskje litt for mye..

I det siste har det blitt noen høypulsøkter på fredag, sånn typisk før taco og det andre som hører med. Ganske deilig start på helgen. Ettermiddag ble intet unntak, rastløs i kroppen fra ca 15.00 og "måtte" bare ut en rask tur.

Klar i heisen ca 17.05 og klar i løypa 17.10.
Prøvde på litt rolig start, mye fiskebein i de første bakkene opp fra Aron. Merket raskt at VR40 var litt for glatt for tåka i kveld. Det er noe med swix smøring og høy luftfuktighet. Under slike forhold er det mange som mener at Rode er bedre, men det har jeg ikke testet ut.

Grei fart over langemyr og bort til Tverkenveien. Klarer ikke ønsket fart opp til Tverken, stadig glipptak og må roe ned for å få igjen pusten. Kort stopp på Tverken, legger et lag vanlig blå ekstra under. Det ble bedre. Ny giv opp bakken mot Tverråsjuvet. glipper noe, men mye bedre. Jeg har litt tidspress, presser på så jeg rekker rundt Skimtrunden. Nydelig å få litt fart på skia under lett terreng før bakken på Skimtrunden, fortsatt høy puls. Ankommer Skimten etter ca 50 min fra toppen av Aron. Fortsatt fuktig luft og noe tåke, -7.5C.

Faktisk litt trått over sletta før det går nedover mot Tverken igjen. Madshus leverer som vanlig god glid, deilig å suse nedover. Ikke mange andre ute i kveld heller.

Velger korteste vei til toppen av Aron. Runden tok ca 1t og 4 min, snittfart på 10.1 km/t. Dette ble en skikkelig høypulsøkt, snittpuls på 171 bpm sier vel sitt. Det altfor mange minutter i sone 4.

Tilnærmet stuegulv ned Aron i kveld, kunne fint kjøre ned med langrennski.

Smøring i kveld:
Feste : 1 lag VR40 + 1 lag Blå Ekstra (lagt på Tverken)
Glid : 1 lag LF7





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar