søndag 31. januar 2016

Litt forbi Strutåsen

Trening på ski Søndag 31.jan 2016

Ny strålende dag på Blefjell, fortsatt noen rester av vind etter "Tor", men mindre enn forventet.

I dag tok en ingen sjanser med tanke på feste opp fra Storli og mot Rendlekrysset og snaufjellet. La på greit med VR55N i tråkket og satset på av restene av VR50 fra i går skulle gjøre susen. Møtte 3 ivrige mannfolk på parkeringsplassen, disse snakket om sone 1 tur og startet rolig med å stake oppover første bakken. Jeg gikk forbi de første 50 meterne, men så skled alle forbi og jeg så dem ikke før Solobua. Ikke aner jeg hvor lenge de hadde stått der.

VR55N oppover mot Rendledammen fungerte dårlig i dag. Måtte stort sett gå utenfor sporet for å få feste. Irriterende, synes jeg har bomme mye på smøringen i år. Noe bedre feste fra krysset og mot Solobua. Etter "sjokoladetoppen" var det nesten ikke spor igjen, føyket igjen. Det å få god fart var bare å glemme. Ikke fungerte smøringen særlig godt heller.

Ankomst Solobua etter ca 40 min, og der er ikke bra. Her var snøen mer kornete, sjanset på at et tynt lag VR55N i hele smøresonen ville gjøre susen. Straks bedre feste, men dertil dårligere glid.

Planen var Strutåsen, men fra Solobua lå det nye flotte spor som bare skrek etter å bli brukt. I går var det helt pyton mellom Solobua og Strutåsen, i dag var det trikkeskinner. God glid der snøen lå hardpakket, og ikke fullt så god glid der tråkkemaskinen hadde laget nye spor i typisk føykesnø.

Jeg snudde ca 2.8km forbi Strutåsen. For dere som er kjent er det et kryss en bunnen av en lang bakke der du kan gå til Fargefjell.

Typisk hadde jeg mye bedre ski på hjemveien, mulig jeg la på litt for tykt lag på Solobua og trengte å slite av litt. Tilnærmet spikerfeste i motbakkene og ikke så værst glid heller. Rett og slett en topp tur på Blefjell.

Hadde jeg hatt tiden på min side (stått opp tidligere) hadde jeg nok gått til Krøkla i dag, og fått klokket inn 3 mil. Men det ble 2.1 mil og snittfart på ca 10km/t.

Smøring:
Feste : 1 Lag VR55N i tråkket ved start, 1 lag VR55N i hele smøresonen på Solobua.
Glid : 1 Lag LF7, tror denne begynner å bli slitt, kanskje noe av grunnen til dårlig glid i dag?


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar