tirsdag 19. februar 2013

Oppsummering trening uke 7 2013

Jeg har ikke klart å oppdatere bloggen den siste uken. Det har blitt trening både på ski og spinning, men lite med skriving. Jeg har oppdatert Endomondo med noen korte kommentarer, ofte blir det enklere når det er en begrensning på hvor langt det er mulig å skrive. Men her kommer altså en liten oppsummering.

Siden forrige oppdatering har det blitt 4 turer som går under kategorien trening.

Lørdag 9. Feb 2013.
Denne dagen var det jo knallfint vær. Jeg endte med å være potte sur fordi jeg kom meg på ski, enda jeg hadde avtalt langtur med Bernt-Ole på søndagen. Utpå ettermiddagen endte jeg allikevel ut på ski...Var det verdt det, usikkert. Men skyfri himmel over Drammensmarka er flott, og bør oppleves så mange ganger som mulig. Smøring, mener jeg prøvde meg med blå extra, bakglatt.  La litt VR55N i tråkket på Tverken, ble bedre, med lugget litt. Burde nok prøvd VR45 i stedet.

http://www.endomondo.com/workouts/157840381/1455345

Søndag 10. Feb 2013.
Glitre. Endelig. Skia glidet kvelden før, nesten like nøye som renn... Det er jo en god øvelse det og. God glid på skia er jo viktig.

Vi startet friskt fra Landfalltjern ca 11.00. Nypreppa og knallfine spor oppover mot Tverken. Og faktisk like bra spor i Lier også, helt til vi kom til Svarthavna og skulle starte på den etappen jeg ikke har gått på mange år. For etter en lang stund dro jeg kjensel på en eller annet tur vi har hatt på vinterleir med Hill Sing. Den gangen var også Glitre det store målet i vinterferien. Men tviler faktisk på om vi kom så langt, men at det kanskje var Langvannet vi gikk til, og at vi tok via Ulevann hjem igjen?

Tilbake til sporene..., de var ikke veldig mye å rope hurra for etter Svarthavna. Det var komme sikkert 4-5cm med nysnø natt til søndag, og Nedre Eiker hadde ikke fått ut tråkkemaskinen denne dagen. Og det blir definitivt ikke samme flyten når du når det ligger noen cm nysnø i sporet.

Selve Glitre ble vel egentlig er stor skuffelse. Vi kjørte ned en lang bakke, og der endte skiløypa rett en i skogsbilvei. Krysset heter Borvika. Du ser bare veien og en haug med trær. Det ble å si "jepp, da har vi vært på Glitre i år". Jeg hadde ventet med en slags utkikkspost der jeg kunne se ut over hele vannet, få et flott bilde eller noe. Det ble å gå opp igjen samme vei, kanskje like greit, fikk varmen tilbake igjen :-)

Resten av turen ble noen slitsomme mil... I alt ble det en veldig slitsom tur, rødvin kvelden før er ikke god oppladning for mål om 4mil på ski dagen etter. GPS'en har logget ca 36km, men det føles mye lenger. Det var deilig å snu ved Ulevann, og vite at nå bar det rette veien mot Åssiden igjen. Kikker du nøye på kartet fra Endomondo har nok telefonen vært uten GPS forbindelse en stund langt inne i marka, det bare en rett strek over Langvannet.
Ikke så fint vær på søndag, fra Vranglevollen

Smøring : 3 lag VR40, 2 lag V30 Blå, 1 lag VR45 i tråkket. Gode ski helt til Svarthavna, etter ble det så som så.

I alt en slitsom og fin tur. Det er rare er kanskje at Hauern føles kortere men er lenger...

http://www.endomondo.com/workouts/158037087/1455345

Onsdag 13. feb 2013
Det skulle bli en hard økt etter inspirasjon fra bladet Birkebeiner. Tanken var litt oppvarming og deretter 45min i rennfart. Men jeg lurer på om jeg begynner å miste grepet på å smøre ski?? Jeg endte faktisk opp med delvis bakglatte ski i denne kvelden... La 2 lag VR45 under, og det skulle jo bite bra i henhold til temperatur. Jeg legger litt i at sporene begynner å bli noe glatte.. Pulsklokka er på rep, så om det ble høy nok puls er litt uvisst, men allikevel fornøyd med snittfart. Snittfart på 10.5 km/t er nesten farta fra Hauern. Jeg har ikke klart Hauern fart etter Hauern, så det må skje noe spesielt med kroppen i det jeg får startnr på brystet.

http://www.endomondo.com/workouts/158894653/1455345

Søndag 17. Feb 2013
Delvis langtur med bakglatte ski...

Planen var en god langtur, med pause på Solvang med skolebrød og kakao. Pause på Solvang ble det, men skikkelig langtur ble det jo ikke. Jeg mistet (igjen) litt motivasjonen pga. føre. Skia fungerte helt knall fra toppen av Aron og opp til Kamstrupen, delvis bort til Eikerdelet, men etter det var det jammen slutt. Det ble nesten 15km med bakglatt. La noen tynne lag VR55, men det hjalp nesten ikke. Turte ikke å legge på VR60, det hadde nok endt i full bråttstopp i første bakke med fiskebein.

Smøring: 2 Lag VR45, 1 lag VR50 i tråkket. La to nye tynne lag VR55 på Tverken, funka dårlig.


Endomondo Skiing Workout: was out skiing 23.31 km in 2h:37m:07s using Endomondo.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar