torsdag 10. mars 2016

Landfalltjern - Tverråsrunden - Landfalltjern på skarpt føre

Trening på ski 10. Mars 2016

Endelig slapp forkjølelsen jeg dro på meg i slutten av vinterferien, og med så mye skryt over føre i Drammensmarka måtte jeg ut å prøve. Men det er blitt mars, og erfaring tilsier at det nå er typiske påskeføre på dagen, mens det på kvelden blir kaldere og fryser til.

Jeg gikk fra Landfalltjern i kveld ca 18.30. Trodde jeg kunne gå på rubb, men ble advart av noen hyggelig menn og kvinner som akkurat kom fra tur. Ble anbefalt klister, og det er jeg jammen glad for. Sporene er harde og blanke, tilnærmet is.

Jeg la Start Universal med sølv under, rett oppå litt eldre blå extra som jeg hadde skrapt av i vinterferien. Det ga OK feste så lenge det var litt løs snø utenfor sporet, men totalt håpløst i de blanke sporene. Ca -1C på Tverråsutsikten i kveld.

Men hva i all verden kunne jeg smurt med i kveld for å få bra feste i de blanke sporene? Uten å stupe på tryne dersom jeg flytter skia utenfor sporet (f.eks ploge i nedover).

Det ble mye fiskebein og gåing utenfor sporet så fort det ble en liten bakke, men til gjengeld er det enkelt og raskt å stake. Bare å kaste seg frem og kjenne at skia skyter fart. Spesielt moro når det går slakt nedover eller flatt bortover :-) Knallhardt fra Tverken til Landfalltjern, sjelden jeg må bremse i svingen ved Steinkjerringa!

Det skulle bli en rolig tur, tror pulsklokka sier noe annet. Snittfart på ca 10.5km/t er godkjent på dagens føre.

Feste : Strax Universal med sølv. Kunne sikkert lagt på et tykkere lag?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar